Meer belangstelling voor het lerarenvak
Het lerarentekort, met name in het basisonderwijs, kost schooldirecteuren en overheid hoofdbrekens. Nog altijd is er geen oplossing. Zelfs niet nu blijkt dat meer en meer zij-instromers kiezen voor een baan in het onderwijs.
Het gaat het lerarentekort vooralsnog niet oplossen, tegelijkertijd hebben zich meer dan duizend mensen aangemeld die hun huidige baan willen verruilen voor een baan in het onderwijs. Vorig jaar lag dat aantal op 450.
Het gaat om zij-instromers. Mensen die met een hbo- of wo diploma vanuit een andere sector voor het onderwijs kiezen. Er is dus zeker belangstelling voor het lerarenvak. Er zijn nog ruim 3500 vacatures.
Het tekort aan leraren is weer gestegen
Basisscholen halen alles uit de kast om leraren te trekken. Uit een enquête van DUO Onderwijsonderzoek & Advies (opdracht koepel basisonderwijs) is het steeds moeilijker aan leerkrachten te komen.
Leerlingen fietsen met hun rugzak of laptoptas vrolijk naar school, maar of er voldoende leerkrachten zullen zijn om hen onderwijs te geven, is de vraag. Het tekort is met ingang van het nieuwe schooljaar in september 2019 met maar liefst 9,6 procent gestegen.
Met name in de Randstad hebben scholen moeite om leraren te vinden. Ook het voorgezet speciaal onderwijs kampt met een nijpend tekort. Gevolg: een kansenongelijkheid, zo meent de onderwijsinspectie.
Leraren uit krimpgebieden naar gebieden waar tekort is
Er gaan ook stemmen op voor deeloplossingen. Zo worden de krimpgebieden genoemd en het parttime werken is een knelpunt. Hoe dat zit?
Het lerarentekort, een woord dat inmiddels al enorm is ingeburgerd, zou vooral regiogebonden zijn. Er bestaan immers ook krimpregio’s waar het aantal leerlingen daalt. Daar zouden juist leraren vandaan gehaald kunnen worden.
Daarnaast werken veel leerkrachten in het basisonderwijs parttime. Dat zorgt ervoor dat er meerdere leerkrachten op een groep staan en er al snel een tekort dreigt. Juist deze parttimers zouden met het uitbreiden van hun baan een deel van het tekort oplossen.
Mogelijk kan een salarisverhoging voor diegene die meer dan de helft van de werkweek voor de klas gaat staan, een oplossing bieden. Dat zou mensen over de streep trekken meerdere dagen aan de slag te gaan. Met andere woorden: minder leraren die meer werk doen.
Het liefst een en dezelfde leerkracht op een groep
Het is zaak dat leerlingen met hun goed gevulde kinderrugzak iedere dag onderwijs krijgen. Het liefst van een en dezelfde leerkracht. Dat geeft rust, minder tijdverlies door overdracht tussen leerkrachten en het team kent minder wisselingen. Zou allemaal het onderwijs ten goede komen en biedt mensen een ruimere en stabielere baan.
De 3500 banen die nog open staan, worden vooralsnog niet allemaal ingevuld en veel scholen zullen ook dit jaar schipperen met het aantal leerkrachten. Is het iedere keer voor leerlingen weer een verrassing wie er nu weer voor de klas staat en worden groepen samengevoegd. Het zijn allemaal deel-oplossingen om geen lessen uit te laten vallen.